S-Voima Oy kokoaa S-ryhmän sähkönhankintaosaamista yhteen yhtiöön

S-ryhmä perusti 6. toukokuuta uuden yhtiön, S-Voima Oy:n. Se kokoaa yhteen S-ryhmän sähkönhankintaan liittyvät hankkeet. S-Voiman omistavat SOK ja alueosuuskaupat.

– S-ryhmä on kokonaisuutena suuri sähkönkäyttäjä, sillä käytämme lähes 1600 toimipaikassamme yli prosentin kaikesta Suomessa kulutetusta sähköstä. Tämä tarkoittaa, että olemme Suomen kymmenen suurimman sähkönkäyttäjän joukossa, S-Voiman tuore toimitusjohtaja Antti Heikkinen kertoo.

Kustannustehokas energian hankinta on S-ryhmälle tärkeä kilpailutekijä jo nyt ja sen merkitys vain kasvaa tulevaisuudessa. Antti Heikkisen mukaan S-Voiman kautta S-ryhmän sähkönhankintaan liittyvää osaamista keskitetään yhdelle toimijalle. Näin varmistetaan yhdistettyjen sähkön hankintavolyymien mahdollistama kustannustehokkuus sekä omien kehityshankkeiden asiantunteva eteenpäinvieminen.

S-Voiman toiminta perustuu alkuvaiheessa kahdelle tukijalalle.

– Kimppasähkö on S-ryhmätasoista sähköenergian yhteishankintaa sähkömarkkinoilta. Energiayhtiö St1:n kanssa yhteistyössä perustettu TuuliWatti Oy puolestaan on keskittynyt teollisen tuulivoiman tuotantoon, Heikkinen listaa.

TuuliWatin ensimmäinen tuulivoimala on tuottanut sähköä marraskuusta 2009 alkaen Porin Tahkoluodossa. TuuliWatti Oy:n tuulipuistohankkeet käynnistyivät vuosi sitten viiden kohteen hankekehityksellä ja tuulimittauksilla. Kuluvana vuonna kehitettävien kohteiden lukumäärä kasvaa kahdeksaan, joista ensimmäisten rakennustöihin päästään 2011.

– Olemme valmiit investoimaan tuulivoimaan merkittävästi - yli 100 miljoonaa euroa. Edellytyksenä on tietenkin se, että lupa- ja kaavoitusprosessit sujuvat joustavasti ja että hankkeet ovat taloudellisesti järkeviä, toimitusjohtaja Antti Heikkinen summaa.

Kolmas tukijalka – mahdollisuus ydinvoimalla tuotetun sähkön hankintaan – vaatii toteutuakseen sen, että eduskunta antaa Fennovoimalle luvan ydinvoimalan rakentamiseen.

– Mikäli lupa Fennovoimalle myönnetään, tehdään S-ryhmässä päätöksiä hankkeen jatkosta todennäköisesti loppusyksyllä.

S-Voiman toiminnan tavoitteena on, että vuonna 2020 puolet S-ryhmän liiketoiminnan kuluttamasta sähköstä on tuotettu S-Voiman omalla sähköntuotannolla. Kaikki tuotantohankkeet tähtäävät hiilidioksidivapaaseen energiantuotantoon.

– S-Voiman perustaminen ei vähennä ryhmässä tehtävien energiansäästötoimenpiteiden painoarvoa. Mahdollisimman energiatehokas toiminta on kaikkien S-ryhmän ketjujen jaettu, strategiaan kirjattu päämäärä, toimitusjohtaja Heikkinen painottaa.

S-Voima Oy:n hallituksen puheenjohtaja, hallintojohtaja (CFO) Jari Annala, p. 010 76 82040, s-posti: etunimi.sukunimi@sok.fi
S-Voima Oy, toimitusjohtaja Antti Heikkinen, p. 010 76 82064, s-posti: etunimi.sukunimi@sok.fi