Tuulivoimasähkön tuotanto kasvoi kolmanneksen vuonna 2011

Tuulesta tuotetun sähkön tuotanto kasvoi vuonna 2011 noin kolmanneksen verrattuna vuoteen 2010. Tuulivoimalla tuotetaan tällä hetkellä noin 0,5 % Suomen vuotuisesta sähkön kulutuksesta.

Vuodenvaihteeseen osuneet Suomen olosuhteissa poikkeuksellisen kovat tuulet eivät aiheuttaneet ongelmia teollisille tuulivoiman tuotannolle. Tuulivoimalat on suunniteltu kestämään kovempia tuulia kuin muu rakennettu infrastruktuuri. Samaan aikaan, kun sisämaassa tuulet kaatoivat puita ja irrottivat peltikattoja rakennuksista, tuulivoimalat tuottivat sähköä lähes täydellä teholla.

”Porin Tahkoluodon suomalainen 3 MW:n tuulivoimalaitoksemme tuotti vuonna 2011 yli 10.000 MWh sähköä, eli kolmanneksen enemmän kuin vuonna 2010. Tuulivoimala oli ensimmäistä kertaa elinikänsä aikana muutaman tunnin pysäytettynä Tapaninpäivän myrskyssä keskituulen nopeuden ylittäessä 25 m/s ”, kertoo TuuliWatin toimitusjohtaja, Suomen Tuulivoimayhdistyksen puheenjohtaja Jari Suominen.

”Väitteet Suomen huonosta soveltuvuudesta tuulivoimalle ovat kyllä ’tuulesta temmattuja’, sillä esimerkiksi 3 MW:n tuulivoimaloiden tuotannot Suomessa ylittivät vuonna 2011 vastaavien tuulivoimaloiden vuosituotannot sekä Ruotsissa että Virossa”, kertoo Suomen Tuulivoimayhdistyksen toiminnanjohtaja Anni Mikkonen.

Vuosi 2011 jää kuitenkin Suomen tuulivoimarakentamisen historiaan harvinaisen synkkänä vuotena. Vuonna 2010 arvioitiin, että vuonna 2011 rakennettaisiin yli 100 teollisen kokoluokan tuulivoimalaa. Voimaloita rakennettiin kuitenkin vain kolme, jotka valmistunevat helmikuussa 2012. Merkittävimmät syyt tuulivoimarakentamisen välivuoden syntymiseen olivat tukijärjestelmän käyttöönoton myöhästyminen ja samaan aikaan tapahtuneet eri hallinnon alojen huomattavat kiristykset tuulivoimaohjeistukseen, jotka ovat hidastaneet tuulivoimahankkeiden lupaprosesseja.

”Suomessa on suuri kiinnostus tuulivoimaan, mutta määräaikainen korotettu syöttötariffi yhdistettynä hankkeiden luvituksen hidastumiseen ovat aiheuttaneet tilanteen, jossa tuulivoiman hankkeiden määrä ja lupaprosessien sujuvuus eivät ole tasapainossa. Uskomme, että TEMin asettamana selvitysmiehenä Lauri Tarasti tulee esittämään konkreettisia ratkaisuja tilanteen oikaisemiseksi”, Mikkonen toteaa.

Suomen Tuulivoimayhdistys ry
toiminnanjohtaja Anni Mikkonen, 040-771 6114, anni.mikkonen@tuulivoimayhdistys.fi
puheenjohtaja Jari Suominen, 010 557 2371, jari.suominen@tuuliwatti.fi

Suomen Tuulivoimayhdistys perustettiin vuonna 1988 edistämään tuulivoimaa Suomessa. STY:n päätavoitteena on tuulivoimatietoisuuden lisääminen riippumattomaan tieteelliseen tietoon perustuen, sekä tuulivoiman käytön lisääminen Suomessa sen kaikissa muodoissa. Yhdistys pyrkii olemaan johtava ja näkyvä vaikuttaja tuulivoiman edistäjänä edustaen kaikkien jäseniensä yhteisiä näkemyksiä